Cinta??

"Cinta itu cahaya sanubari..kurniaan Tuhan fitrah insani dan dimana terciptanya cinta disitu rindu bermula.."tersenyum saya seorang diri bila mendengar nasyid ini."Hai masy,angau ke?",saya tersentak.Dalam terkejut sebab disergah oleh ahli bait merangkap musyrifah saya(Atie)saya masih boleh menjawab usikan dia."banyaklah kau angau..angau apa bendanya?".Bukan bertujuan untuk kalis tetapi memang betul apa yang saya sebutkan itu.Angau pada benda yang tidak wujud,itu perkara pelik.Saya tersenyum sebab kelakar dengan gelagat manusia yang ada diantara mereka ini sukar dijangka kelakuannya hanya disebabkan cinta.Ada cinta yang membawa kepada kebaikan dan ada pula cinta itu membawa kearah yang lebih buruk.Cinta?apa cinta itu?cinta itu satu perasaan halus yang dikurniakan oleh Allah kepada setiap insan,tidak ada manusia yang tidak mempunyai perasaan cinta,kalaupun ada manusia yang mengaku mereka ini tidak mempunyai perasaan cinta sahlah bahawa manusia itu telah berbohong.Cinta itu adalah fitrah semulajadi,cuma terpulang pada kita bagaimana hendak mencorakkan cinta itu dan kepada siapa hendak diberi cinta itu.

Cinta itu boleh dikategorikan kepada dua iaitu cinta kekal dan cinta tidak kekal.Cinta tidak kekal adalah cinta sesama insan.Kenapa ia dinamakan tidak kekal?sebabnya mungkin kerana hati manusia yang sering berubah-ubah ataupun mungkin juga kerana manusia ini tidak akan kekal selama-lamanya didunia,suatu hari nanti maut akan memisahkannya.Manusia diberi garis panduan bagaimana untuk menjalinkan perasaan cinta itu sesama insan.Keterbatasan pergaulan antara laki-laki dan perempuan berdasarkan al-quran dan al-sunnah sepatutnya dijadikan sebagai pedoman dan panduan dalam sesuatu hubungan cinta.Cinta boleh membuatkan manusia alpa atau lalai dengan hukum-hakam dan sebab itulah sepatutnya bagi manusia meletakkan perasaan cinta itu pada yang hak iaitu Allah.

Sememangnya wajib bagi manusia meletakkan perasaan cinta pada Allah itu lebih daripada perasaan cintanya kepada manusia.Sekiranya manusia meletakkan perasaan cinta mereka sesama makhluk melebihi cinta mereka kepada Allah nescaya mereka akan menjadi manusia yang goyah imannya.Kenapa begitu?kerana yang menciptakan manusia itu adalah Allah dan selayaknya hanya Dia yang kita lebih cintai malah disisiNya terdapat cinta hakiki.Cinta yang kekal dan tidak akan pernah terhapus atau berkurang walau sedikit pun.Allah mampu untuk memberikan apa yang kita inginkan sedangkan manusia,apakah mereka boleh menunaikan apa sahaja hajat atau permintaan kita?manusia tidak akan mungkin dapat memberi apa yang kita inginkan tanpa pertolongan dari Allah.Maka,siapa selayaknya yang harus kita cintai jika bukan Allah Taala.

Tertancap mata saya pada handphone diatas meja.Saya buka dan membaca mesej forward daripada seorang teman.'Kalau saya cintakan awak,awak akan tinggalkan saya.Tetapi kalau saya cintakan Allah,Dia tidak akan tinggalkan saya.'hmm..saya senyum dan meletakkan handphone itu kembali ke atas meja.Betul,sekiranya kita cintakan Allah,Allah pasti tidak akan meninggalkan kita malah Dia menjadi lebih dekat dengan kita.Manusia yang meletakkan perasaan cintanya itu kepada Allah lebih daripada manusia mereka akan mendapat ganjaran malah mereka tidak akan gusar atau takut untuk kehilangan cinta daripada manusia kerana mereka yakin sekiranya manusia yang mereka cintai itu meninggalkan mereka,mereka masih ada Allah tempat untuk bergantung.Akan tetapi,manusia yang meletakkan dalam diri mereka cinta yang tinggi terhadap sesama manusia,mereka kelak akan menjadi umat yang rugi kerana apabila cinta daripada manusia itu pergi mereka tidak mempunyai tempat bergantung.Oleh sebab yang demikianlah terdapat sekelompok individu yang apabila mereka gagal dalam percintaan mereka sanggup untuk melakukan apa sahaja termasuk membunuh diri sendiri.

Cinta itu indah bila kita dapat meyelaraskannya dengan iman dan ketakwaan.Cinta itu menjadi pahit sekiranya ia didampingi dengan perkara-perkara keji yang boleh merosakkan diri manusia itu sendiri.Bagi kita selaku manusia yang berakal,berfikirlah dengan waras dan teliti kepada siapa seharusnya kita letakkan cinta kita dan bagaimana untuk menjadikan cinta itu cinta yang diredhai oleh Allah dan dirahmati olehNya.Wallahualam.





1 comment:

Nina Azriff said...

wow! memang best post ni. suka!