Teruskan perjuangan...

Beberapa hari yang lalu sahabat yang saya hormati telah pulang ke tanah air meneruskan perjuangannya.Kepulangannya ke tanah air itu memberikan kegembiraan kepada keluarga serta saudara maranya..tetapi,dalam detik yang sama ia membuatkan saya serta teman-temannya yang masih meneruskan pelajaran disini merasa sedih.Bagi saya,kepulangannya itu sedikit sebanyak membuatkan saya kian bersemangat untuk meneruskan perjuangan disini hingga berjaya walaupun disebahagiannya lagi terasa seperti semangat telah dibawa terbang ke tanah air bersama-sama..tetapi jasad masih disini..maka perjuangan perlu diteruskan..usaha perlu digigihkan lagi..

"Belajar rajin-rajin..mas kena ingat mak ayah kat kampung..jangan malas-malas lagi..kalau boleh lepas ini terus ala tul..tak ada sangkut atau tambah tahun lg..ingat!rajinkan diri ke kuliah jangan malas ke kuliah..ingat tujuan asal kita ke sini sebab belajar..jadi jangan asyik laghah je..jangan selalu main internet sampai lupa belajar..mas kena najah lepas ini..ini je yang dapat saya pesan..lepas saya balik ni..mas tidak akan dengar lagi saya beri nasihat..jadi mas kena usaha sungguh-sungguh untuk berjaya.."pesanan terakhir yang saya dapat sebelum sahabat saya pulang.walaupun ayatnya nampak biasa tetapi ia meninggalkan kesan yang amat mendalam di hati saya.Menangis saya mendengar nasihat ini..mungkin kerana ia disampaikan oleh seseorang yang saya hormati apatah lagi dia menasihati saya buat kali terakhir sebelum dia berangkat ke mathar.

Saya terus tanamkan azam dalam diri saya bahawa saya akan berusaha sebaik mungkin untuk imtihan kali ini..najah atau tidak saya redha..yang penting saya akan berusaha lebih giat pada tahun ini...saya yakin jika saya usaha Allah akan menilainya..andai tiada rezeki saya..mungkin ada hikmah disebaliknya..apa-apa pun...perjuangan perlu diteruskan...insyaAllah..

No comments: